Fanfest 2012: Spillerne slår tilbake

(Multigamer.no): Opp gjennom levetiden til de fleste MMORPG spill, vil det oppstå situasjoner der spillere føler seg utnyttet eller lurt av spilets produsent. EVE Online er ikke noe unntak fra dette. For en del år tilbake oppstod det en situasjon som resulterte i en større skandale som i dag bare omtales som «the t20 incident». Slike situasjoner krever ofte drastiske tiltak for å kunne opprettholde spillernes tillit, og CCP Games svarte med å opprette «The Council of Stellar Management», forkortet CSM, der spillere representeres av valgte delegater.

Spillerne tar styringen

Det er ikke rent lite kontrovers knyttet til CSM. Mange spillere har gjennom årenes løp uttrykt en manglende prioritering av sakene CSM presenterte for CCP Games, og andre har påpekt at delegatene i CSM rett og slett ikke gjør noe for spillerne i det hele tatt. Vi spurte delegasjonslederen for siste års CSM delegasjon, Alexander Gianturco som også er kjent i spillet under navnet The Mittani, om dette.

Alexander Gianturco, CSM Sjefsdelegat 2011Alexander Gianturco, CSM Sjefsdelegat 2011«Det har vært en hard vei for oss i CSM det siste året. Vi hadde et tilfelle der CCP valgte å skynde frem en ny viktig del av spillet på bekostning av å reparere deler av spillet som ikke fungerte på en riktig og balansert måte. Situasjonen ble så ille at vi så oss nødt til å ta tak overfor CCP for å få ting i balanse igjen», forteller Gianturco, «for vår del i CSM var dette en suksess. Vi fikk fokuset til CCP tilbake til der det skulle være: rebalansering og å reparere deler av spillet som ikke fungerte. CCP hadde frem til da brukt unødvendig mye ressurser på noe som flesteparten av spillerne ikke ville ha, eksempelvis mikrotransaksjoner, og en slags vandrefunksjon i romstasjoner kalt "walking in stations", og utviklingen av dette gikk på bekostning av hva EVE Online egentlig handler om, nemlig å fly romskip i verdensrommet.»

I tiden umiddelbart etter denne situasjonen oppstod, ble CSM delegatene flydd over til Island for en nødsamling der de prøvde å komme til forståelse med CCP om hva som har skjedd. Like etter dette møtet oppstod det en liten mediekrig der CCP ble omtalt med lite flatterende ord. Gianturco fremholder at dette var til det beste for den vanlige spilleren. «Mediekrigen fikk virkelig CCP til å komme rundt og se spillernes perspektiv. Vi er egentlig ganske fornøyde med hva som kom ut av disse tomultene, og den vanlige spilleren i EVE Online vil også legge merke til endringene dette medførte i prioriteringen hos CCP.»

Spillerne er en verdifull ressurs

Hilmar Veigar Pétursson, CEO, CCP GamesHilmar Veigar Pétursson, CEO, CCP GamesHilmar Veigar Pétursson, CEO hos CCP, forklarer litt om situasjonen fra deres perspektiv. «Noen ganger går vi simpelthen for langt. Vi forsøker jo å lage et produkt som er bra for spillerne, men ofte er det lett å se seg blind på hva vi står ovenfor. Incarna, utvidelsen vi jobbet med på dette tidspunktet, var et hett tema blandt spillerne. Mange spillere var ventet i spenning, og mange andre var mildt sagt ikke spesielt begeistret for dette. Vi valgte rett og slett å ikke tilfredsstille noen av disse». Pétursson referer til begrepet "walking in stations" og utdyper. «Vi begrenset utvidelsen til å gjelde kun et fysisk rom spilleren kunne bevege seg i når han eller hun befant seg i en romstasjon. Dette rommet ble påtvunget alle spillerne uten å gi noen som helst form for mulighet til å skru det av. Dette viste seg for oss å være en ganske dårlig beslutning, siden vi hadde promotert denne utvidelsen kraftig de siste 3 årene, samtidig som selskapet var i en smålei situasjon på grunn av rask vekst og en noe mangelfull struktur».

Pétursson fremhever også det positive som har kommet ut av konflikten med spillerne. «Vi har gjort mange forandringer i ettertid, også overfor spillopplevelsen. CSM var en nøkkelbrikke for å få ryddet opp i situasjonen. Vi inviterte de hit i Juni 2011, lot de være med på å løse problemstillingene i utvidelsen, og lot de være med på å definere regler og begrensinger for hvordan utvidelsen skulle fungere. Vi ser faktisk på det som en utelukkende positiv opplevelse at CSM presset på for å få oss til å endre fokus».

EVE Online har endret seg betraktelig fra hva det startet som. Spillet startet til å begynne med som et spill der spillere ikke hadde muligheten til å danne noen form for guilds, eller corporations som de kalles i EVE Online. Det fantes heller ingen tredjepartsverktøy. Forandringen fra dette til hva spillet har i dag, er ene og alene noe spillerne har stått for. «Til å begynne med hadde vi ingen form for spillerallianser i EVE Online. Det vi ser i dag er mange tredjepartsapplikasjoner satt sammen av spillere på eget initiativ, mobilapplikasjoner, m.m, og disse kunne ikke ha blitt laget uten spillernes innflytelse over spillets utvikling. Det er slik at en spillutvikler som oss, må legge oss på et fint balansenivå mellom brukerdrevet utvikling og langtidsstrategi. Det er på dette punktet vi feilet; vi gikk for langt i utviklingen på altfor kort tid på bekostning av brukeropplevelsen», avslutter Pétursson.

- Det er verdt det

Både Gianturco og Pétursson er klare i sin dom over det siste årets hendelser: «Det har uten tvil vært verdt det». Og det samme sier flertallet av spillerne som deltar her på Fanfest 2012. EVE Online er virkelig et spill i særklasse. Ikke bare som spill, men også som et sosialt medium.