Ofte Stilte Spørsmål - Serverutleie

Generelle spørsmål:

Spillspesifikke spørsmål på egne sider:

Tekniske spørsmål:

Spørsmål som gjelder alle spill:

Svar:

- Hvor lang tid tar det før jeg får min server etter bestilling?

Avhengig av når på døgnet du bestiller, og hvor langt unna vi er nærmeste PC når en ordre kommer inn, kan det ta alt fra 10 minutter til noen timer. Tar det mer enn et døgn før du har fått mail om at serveren er aktivert, bes du ta kontakt med oss.

- Sponser dere communities?

Vi sponser et antall communities med gratis servere for bestemte spill, samt webhotell og andre tjenester gjennom vår ordning kalt Community Nanny. Du kan lese mer om Community Nanny her.> Dersom du allerede har et community, eller går med seriøse planer om å starte et, og dette ikke kommer i konkurranse med våre eksisterende communities, oppfordrer vi til å ta kontakt for en diskusjon.

- Sponser dere LAN?

Vi stiller oss positive til å bidra til fremming av spill-relaterte LAN i Norge, og stiller i de fleste tilfeller med compo-servere etter behov. Som gjenytelse ber vi om profilering. Ta kontakt.

- Sponser dere klaner?

Vi mottar jevnlig henvendelser fra klaner som ønsker å hevde seg både nasjonalt og internasjonalt, og er på utkikk etter blant annet sponset war-server. Men vi har en policy på å kun sponse communities som er knyttet til oss via Community Nanny, samt sponsing av LAN (se over).

På dette tidspunktet har vi ingen planer om å gjenopprette et Team Multigamer.

Våre priser er svært konkurransedyktige, så en klan som ønsker å satse seriøst bør ikke ha noen problemer med å stille med de få kronene per medlem det koster å leie en server. Du finner prisene våre her.

- Gir dere rabatter?

Vi gir rabatter ved leie over lengre tid: Ved forhåndsbetaling for 3 måneder gis 5% rabatt, 6 måneder gir 10% rabatt, og 12 måneders forhåndsbetaling gir hele 15% rabatt.

- Kan jeg selge spillservere videre til andre?

Nei, det er ikke tillatt. Brudd på dette kan medføre umiddelbart opphør av leieavtalen uten mulighet til å få pengene tilbake.

- Kan jeg teste en spillserver før jeg kjøper?

Ja. Foruten allerede utleide klanservere, hvor en del har "Multigamer.no" i servernavnet, stiller våre communities som Battlefield.no og Hellfragger.no med public-servere på samme nett og hardware som utleieserverne. Du kan enten teste på en av deres servere eller på en åpen klanserver ved å søke på communitiets navn eller "Multigamer.no" i serverlista i spillet.

- Kan jeg oppgradere/nedgradere min server underveis?

Dersom du ønsker å øke spillertallet på serveren, fjerne branding eller på andre måter ønsker å oppgradere serveren, så er det bare å ta kontakt med support og vi vil hjelpe med å foreta endringen. Ønsker om nedgradering imøtekommes normalt ikke.

- Kan jeg angre mitt kjøp og få pengene tilbake hvis jeg ombestemmer meg?

Angrerettloven gjelder for fjernsalg eller salg over kr. 300,- Dersom du ikke har tatt tjenesten i bruk, dvs. ikke startet spillserveren, har du 14 dagers frist til å benytte deg av angrerettloven. Utover dette gir vi kun refusjon i helt spesielle tilfeller. Vi forbeholder oss retten til å benytte rimelig tid til å utbedre eventuelle tekniske problemer som måtte oppstå.

- Tilbyr dere et kontrollpanel som lar meg styre min egen spillserver?

Ja, vi benytter et web-basert kontrollpanel som er svært fleksibelt samtidig som det er veldig brukervennlig og enkelt å bruke. Via dette kontrollpanelet kan du konfigurere og starte serveren din. Du kan i tillegg se på statistikk over bl.a. besøk på serveren og CPU-bruk. Du kan enkelt tildele rettigheter til andre brukere for å f.eks. la klanmedlemmer administrere servere du leier. Kontrollpanelet inneholder i tillegg en mengde avansert funksjonalitet som overvåking av serveren med feilrapportering og automatisk restart når den kræsjer.

- Hvilke OS brukes til spillservere?

På våre nåværende utleieservere benytter vi Windows 2008 R2. Det er bred enighet blant utleiere av spillservere at Windows 2008 R2 er det beste valget for de aller fleste spill, inkludert blant annet Battlefield-serien og Counter-Strike Source. Ettersom det er svært få spillutviklere som kjenner Linux godt nok til å programmere Linux-baserte servere som kan konkurrere med Windows-baserte servere i ytelse, er Linux dessverre sjelden et bra valg. Våre administrative servere (portalsider og annet) kjører derimot Linux (CentOS, Ubuntu og Gentoo), og noen få maskiner kjører Windows 2003 R2.

- Hva slags hardware bruker dere?

Vi benytter servermaskiner fra IBM, HP og DELL. Alle tre er anerkjente leverandører av hardware til servere.

- Deler jeg ressurser med andre kunder?

Alle servermaskiner som brukes til utleie har to eller flere CPUer og minst like mange kjerner. De aller fleste spillservere kan ikke utnytte mer enn én kjerne hver, samtidig som de kan kjøre uavhengig av hverandre på hver sin kjerne. Det er derfor både ytelsesmessig og økonomisk meningsløst å bare kjøre en enkelt spillserver per maskin. For de aller fleste spill er det også mulig å kjøre to eller flere servere per kjerne uten at det påvirker ytelsen. Vi logger kontinuerlig CPU-bruk på maskinene, både for maskinen i sin helhet og for hver enkelt spillserver, og gjør vårt ytterste for å ikke overbooke noen servermaskiner da vi setter topp ytelse og kundens tilfredshet i høysetet.

- Hvor er serverene plassert?

Samtlige servermaskiner står i Altibox sitt dedikerte serverrom på Mariero like ved Stavanger.

- Jeg har hørt det har kommet en oppdatering til spillet mitt. Når oppdaterer dere serveren min?

Det kan i utgangspunktet skje når som helst. Vi bruker som regel kunne være veldig kjapt ute med oppdateringer, men velger gjerne å vente en stund, typisk til neste morgen, ettersom de fleste oppdateringene krever serverrestart, noe som kan være lite gunstig på kveldstid når alle spiller, og det kanskje foregår klankamper.

Vi legger ut informasjon i driftsmeldingsboksen på Multigamer-portalen rett før eller rett etter alle oppdateringer. Se etter en boks på høyresiden på portalen, hvor du kan klikke på fanen merket "Drift".

- Må jeg restarte serveren min når dere har oppdatert den?

Nei, det behøves ikke. Når vi iverksetter en oppdatering stoppes alle serverne, filene oppdateres, og serverne startes opp igjen. Alt dette skjer automatisk, og hele prosessen tar alt mellom ca. 2 og 15 minutter, avhengig av hvor mange servere som kjører på maskina og hvor stor oppdateringen er.

- Jeg savner mulighet til å stille en parameter for serveren min. Kan dere hjelpe?

Ta kontakt med support, så vil vi være behjelpelige med å endre kontrollpanelet slik at du kan stille på parameteren.